Κρητη

Στα… τρία σπάει ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης

1471005-elaktor-odikoi-aksones-930

Αδύνατη είναι η κατασκευή του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι τον Αγιο Νικόλαο, με σύμβαση παραχώρησης, καθώς η χαμηλή κυκλοφορία σε ορισμένα τμήματα καθιστά δύσκολη τη συγχρηματοδότηση από ιδιωτικά κεφάλαια. Ετσι στην κυβέρνηση, που έχουν σηκώσει ψηλά το θέμα του ΒΟΑΚ όπως και του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, αναζητούν άλλες λύσεις για το μεγάλο έργο του 1,6 δισ. ευρώ.

Μεταξύ των προτάσεων που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι και ο τεμαχισμός του οδικού άξονα σε τρία τμήματα, τα οποία θα προχωρήσουν με τρία διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης! Με βάση τον τελευταίο σχεδιασμό, ένα τμήμα θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης (καθώς έχει κυκλοφορία που μπορεί να στηρίξει μια τέτοια σύμβαση), ένα άλλο μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και ένα τρίτο ως κλασικό δημόσιο έργο (όταν και εφόσον βρεθούν τα κρατικά κονδύλια). Η αναζήτηση της βέλτιστης λύσης έχει οδηγήσει και στην καθυστέρηση του διαγωνισμού, την άμεση έναρξη του οποίου έχει ανακοινώσει πολλές φορές ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Το αρχικό σχέδιο για τον ΒΟΑΚ προέβλεπε πως θα κατασκευαστεί μόνο στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, που θεωρείται και το πλέον ελκυστικό από άποψη προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων. Στη συνέχεια, όμως, αποφασίστηκε να ενταχθεί στον διαγωνισμό  και το τμήμα Ηράκλειο – Αγιος Νικόλαος, με αποτέλεσμα η εξίσωση να γίνει πιο σύνθετη.

Γι’ αυτό τον λόγο, στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν τώρα πως θα πραγματοποιηθούν τρεις ξεχωριστοί διαγωνισμοί:

* Ο πρώτος θα αφορά την κατασκευή, χρηματοδότηση και εκμετάλλευση του τμήματος Χανιά – Χερσόνησος (με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης), με τον προϋπολογισμό να φτάνει το 1,1 δισ. ευρώ.

* Ο δεύτερος, που θα γίνει με το μοντέλο της ΣΔΙΤ, θα αφορά (άγνωστο προς το παρόν) τμήμα του άξονα Χερσόνησος – Αγιος Νικόλαος και κόστος περί τα 250.000.000 ευρώ.

* Ο τρίτος διαγωνισμός, που θα γίνει κάποια στιγμή στο μέλλον, θα γίνει ως παραδοσιακό δημόσιο έργο για το υπόλοιπο τμήμα μέχρι τον Αγιο Νικόλαο.

Προς το παρόν, πάντως, δεν φαίνεται να είναι έτοιμοι στην κυβέρνηση ώστε να καταθέσουν την πρόταση για το έργο ΣΔΙΤ, με αποτέλεσμα στην κατασκευαστική αγορά να θεωρούν πως άμεσα θα προχωρήσει μόνο το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος.

Ο κ. Σπίρτζης υποστήριξε, πάντως, την Παρασκευή, σε εκδήλωση για την Ολυμπία Οδό, πως ο σχεδιασμός του υπουργείου για τον ΒΟΑΚ θα οριστικοποιηθεί εντός του προσεχούς 20ημέρου. Στην ουσία, στο υπουργείο παραδέχονται πως ο οδικός άξονας της Κρήτης δε μπορεί να προσελκύσει εύκολα ιδιωτικά κεφάλαια, κυρίως εξαιτίας του χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου.

Ο ΒΟΑΚ, το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος ανήκουν στη νέα γενιά έργων, την οποία περιμένει ο κατασκευαστικός κλάδος εδώ και μια πενταετία. Εξαιτίας της κρίσης και της ανάγκης υλοποίησης των οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης τα τελευταία χρόνια, τα νέα έργα καθυστερούν σημαντικά.

Στο θέμα παρενέβη με γραπτή του δήλωση ο βουλευτής Ηρακλείου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Βασίλης Κεγκέρογλου ο οποίος επισήμανε τα εξής:

«Είμαστε στον τέταρτο χρόνο Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και το Υπουργείο Υποδομών δεν έχει δημοπρατήσει ούτε χρηματοδοτήσει κανένα νέο τμήμα του ΒΟΑΚ ενώ αντίθετα έχει καθυστερήσει ή και ακυρώσει δημοπρατημένα τμήματα από το 2014, όπως το Πάνορμο-Έξαντη.

Σύμφωνα με σημερινά δημοσιεύματα αλλάζει πάλι πρόθεση η Κυβέρνηση για το βόρειο οδικό άξονα Κρήτης και αντί της ενιαίας μελέτης και του έργου του ΒΟΑΚ, τώρα φαίνεται ότι προτείνεται ο τεμαχισμός του έργου, ως προς τον τρόπο χρηματοδότησης και το σύστημα κατασκευής.

Συγκεκριμένα λέγεται ότι το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος θα γίνει με παραχώρηση (διόδια κλπ) , ένα άλλο τμήμα (πιθανόν το Χερσόνησος-Αγ.Νικόλαος) με ΣΔΙΤ και το υπόλοιπο ως δημόσιο έργο.

Τα χρήματα που, μετά τη κατασκευή οδικών αξόνων στην Ηπειρωτική χώρα προορίζονταν για τον ΒΟΑΚ, δυστυχώς μεταφέρθηκαν από τον κ.Σπίρτζη για να καλύψουν τις αυξήσεις του προϋπολογισμού των έργων με παραχώρηση που ανήλθαν σε 700 εκ. επιπλέον των όσων είχαν συμβασιοποιηθεί.

Μετά από όλα αυτά, καταλαβαίνουν όλοι τη σκοπιμότητα του κ.Σπίρτζη να ροκανίσει το χρόνο, τέσσερα χρόνια τώρα, χωρίς να πράξει τίποτα και βέβαια να αρκείται σε υποσχέσεις».

euro2day.gr