Σητεια, Συνεντεύξεις

Ο διεθνής Σητειακός μαέστρος Γιάννης Πρωτόπαππας στο μουσικό γεγονός της χρονιάς στην Καζάρμα(BINTEO)

DSC02316

 

 

 

Πρόσωπο σημαντικό και εξαιρετικά ταλαντούχο, που έχει ξεκινήσει τον μουσικό  του διάλογο με το παγκόσμιο κοινό , τις μεγάλες ορχήστρες, τα διεθνή πανεπιστήμια, ο μαέστρος, και “δικό μας παιδί” Γιάννης Πρωτόπαππας, για πρώτη φορά, μας συστήνεται  από  το «πόντιουμ» της Καζάρμας, στη συναυλία του,  το Σάββατο 8 Αυγούστου. Μια ξεχωριστή, κορυφαία , εκδήλωση των “Κορνάρειων 2020”.

 

«Αυτό πρέπει να είναι το πρόσωπο του πολιτισμού της πόλης», μου είπε πολύ καλός φίλος και, κυρίως, πολύ καλός γνώστης του πολιτικού γίγνεσθαι, παγκόσμια, που μου «σύστησε» τον μαέστρο, για μια μικρή κουβέντα με αφορμή τη συναυλία του.

Φυσικά  και έχει δίκιο.

Σε πολύ μικρή ηλικία, έχει καταφέρει ήδη τόσα, που,διαβάζοντας το βιογραφικό του, δεν μπορείς παρά να κάνεις αυθόρμητα και νοητά μια μεγάλη υπόκλιση.

Η αριστουργηματική «Φαντασία» του Ντίσνεϊ αλλά και η Μαρία Κάλλας, έχουν θέση στην προσωπική μουσική Οδύσσεια του Γιάννη Πρωτόπαππα.

Ταλέντο, παιδεία, καταγωγή και περιβάλλον και πάρα πολύ δουλειά, έχουν συνθέσει την προσωπικότητα του, ένας σεμνός καλλιτέχνης με  βαθιά γνώση και αντίληψη για την μουσική του περιπέτεια που ξεκίνησε από παιδί, και που τον οδηγεί σταθερά και χωρίς καμία δόση υποβολής στο να συγκαταλέγεται στα μεγάλα ονόματα.με ολάνοιχτο τον ορίζοντα μπροστά για την καριέρα του.

DSC02312

 -Πως έγινε εφικτή η πραγματοποίηση της συναυλίας στην Σητεία, ανάμεσα σε διεθνής υποχρεώσεις και σπουδές;

 

«Λόγω της κατάστασης (της υγειονομικής κρίσης )επέστρεψα νωρίτερα απ ότι συνηθίζω, διότι είχα προγραμματισμένες συναυλίες , στην Αμερική, στην Ελλάδα, που ακυρώθηκαν .

Ευτυχώς, εδώ μπορεί να γίνει.

Από πέρυσι είχαν έρθει σε επαφή μαζί μου η Μαρία Γιαννακάκη και ο αδελφός της, ο Μιχάλης. Συζητήσαμε μια πρόταση να ανεβάσω κάποια παράσταση. Τότε, δεν έγινε δυνατόν. Φέτος, ξανά συζητήσαμε και εν τελεί θα γίνει η συναυλία στις 8 Αυγούστου».

 

-Τι θα ακούσουμε στην Καζάρμα;

 

«Κατά κύριο λόγο, κλασικά έργα, κάποια από τα πιο δημοφιλή.Αλλά και πιο σύγχρονα, όπως κάποιες συνθέσεις από μουσικά σάουντρακ, ή τάνγκο». Θα ακούσουμε και γνωστές άριες από όπερες.

 

-Ποια ορχήστρα θα διευθύνετε;

 

«Δεν πήρα ένα έτοιμο σχήμα. Εχω επιλέξει, από το Ηράκλειο , δώδεκα άτομα, δώδεκα μουσικούς με τους οποίους έχω ξανά συνεργαστεί»

 

-Είναι αλήθεια πως επιμείνατε να δοθεί η συναυλία στην Καζάρμα και μόνο ;

 

«Ναι, επέμεινα διότι για μια τέτοιου είδους συναυλία , είναι ο μόνος κατάλληλος χώρος στη Σητεία. Το όλο περιβάλλον ταιριάζει και η ακουστική είναι καλύτερη. Οι άλλοι χώροι, είναι ανοιχτοί,ο ήχος διαχέεται , διαφεύγει, αν μάλιστα φυσά αέρας ,μπορεί να καταστρέψει την παράσταση».

DSC02318

   Η Κάλλας και η «Φαντασία» του Ντίσνεϊ

 

-Πω ξεκίνησε η ενασχόληση σας με την κλασική μουσική . Αν θέλετε πείτε μας και την «σχέση» σας, μέσω του παππού σας με την θρυλική δασκάλα της Κάλλας, την Ελβίρα Ντε Λάγκο.

 

«Ο πατέρας μου άκουγε και ακούει κλασική μουσική, οπότε  και εγώ , από μικρός άκουγα μαζί του, από τότε  άρχισε να υπάρχει αυτή η τριβή, με  την κλασσική μουσική και την όπερα.

Όσον αφορά την καθηγήτρια  Ντε Λάγκο έκανε ο παππούς  μου μαθήματα τραγουδιού  μαζί της . Μπορεί να συνυπήρξαν με την Κάλλας».

 

-Ασχολήθηκε με τη όπερα, μετά;

 

«Είχε τραγουδήσει, μικρός.Αγαπούσε πάρα πολύ το τραγούδι και το ήθελε πολύ. Μάλιστα, για μια παράσταση,νομίζω τους «Μποέμ», η κριτική τον χαρακτήρισε ως «πολλά υποσχόμενο». Αλλά, μιλάμε για χρόνια πολλά πριν, διαφορετικές εποχές. Οι γονείς του δεν τον άφησαν να συνεχίσει. Η αγάπη του για τη μουσική,πάντως, συνέχισε».

 

-Και φαίνεται πως πέρασε διαδοχικά στις γενιές.

 

«Από το παππού στον πατέρα μου και απ τον πατέρα μου σε μένα».

 

-Η πρακτική ενασχόληση, ξεκίνησε από τα παιδικά σας χρόνια στο Ηράκλειο;

 

«Στο Ηράκλειο, ξεκίνησα ωδείο με πιάνο. Μεγαλώνοντας, πέρασα στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, στις  μουσικές σπουδές στην Κέρκυρα. Πήγα στοχευμένα για διεύθυνση ορχήστρας εκεί.

Ξέρετε, το σκεφτόμουν από μικρός. Είχα δει μια ταινία του Ντίσνεϊ,  την Φαντασία , animation,και είχα εντυπωσιαστεί. Μου είχε μείνει από μικρός».

DSC02317

Στο διεθνές μουσικό περιβάλλον

 

 

-Μετά το Ιόνιο Πανεπιστήμιο;

 

«Ηθελα να φύγω εξωτερικό. Μεταξύ Ευρώπης και Αμερικής, επέλεξα την Αμερική. Εκεί, σου δίνονται περισσότερες ευκαιρίες. Πλέον, νομίζω πως η Ευρώπη έχει φτάσει σε έναν κορεσμό στον  συγκεκριμένο τομέα, ειδικά σε χώρες όπως η Γερμανία, η Αυστρία, η Ιταλία.Παράγουν πάρα πολλά άτομα. Στην Αμερική, σου δίνεται ακόμα η ευκαιρία».

 

-Περιγράψτε μας το σύγχρονο τοπίο της κλασικής μουσικής , μια που είστε σε επαφή με όλα τα σύγχρονα ρεύματα, διεθνώς .

 

«Υπάρχει ρεύμα. Δημιουργούνται και γράφονται πολλά έργα, όπερες,  συνθέσεις για μικρά συμφωνικά σύνολα. Η μουσική, όπως και όλες οι τέχνες εξελίσσεται κι αυτό μου αρέσει και με ενδιαφέρει πολύ».

 

 

-Εσάς, τι σας αρέσει περισσότερο να διευθύνετε, ποιο είδος;

 

«Μ αρέσει η όπερα περισσότερο, διότι είναι πιο πολύπλοκη,. Πρέπει να έχεις διαίσθηση, να μπορείς να νιώσεις τον τραγουδιστή πάνω στην σκηνή, και παράλληλα να διευθύνεις την ορχήστρα. Δεν είναι όπως η συμφωνική που αρχίζει ένα κομμάτι  και απλά μπορεί να πάει μόνο του από την αρχή μέχρι το τέλος. Στην όπερα πρέπει να προσπαθήσεις να καταλάβεις και να νιώσεις τι χρειάζεται ο τραγουδιστής εκείνη τη στιγμή, χρόνο, ανέβασμα, πιο αργά τη μουσική …»

 

  Συναυλία στην Καζάρμα

 

-Η συναυλία σας στην Καζάρμα, στην Σητεία, στον τόπο καταγωγής σας, είναι ιδιαίτερα φορτισμένη για σας;

 

«Ναι, είναι ο τόπος μου, έχω τους φίλους, τόσους συγγενείς, ανθρώπους που με ξέρουνε. Είναι   ένα ιδιαίτερο συναίσθημα να κάνεις κάτι τέτοιο στον τόπο σου. Γιατί, ναι μεν, δεν μεγάλωσα στην Σητεία, αλλά η καταγωγή μου είναι απ δω, αλλά  ερχόμουν συνέχεια μικρός».

 

 

Ο Γιάννης Πρωτόπαππας, που βρίσκεται στο τελευταίο έτος των σπουδών του στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα(στο τέλος του άρθρου, διαβάσετε ένα σύντομο βιογραφικό του ), έχοντας πάει από διάκριση σε διάκριση, από υποτροφία σε υποτροφία, μας εκμυστηρεύτηκε πως τον ενδιαφέρει και η σύνθεση. Προς το παρόν, κρατά τα δικά του έργα στα συρτάρια, αλλά σίγουρα θα ρθει η στιγμή που θα τα απολαύσουμε

 

 

Ένα σύντομο βιογραφικό, για τέλος.

 

Ο Ιωάννης Πρωτόπαπας, (γεν.1992) κατάγεται από την Σητεία Κρήτης.

  • Είναι αριστούχος πτυχιούχος του τμήματος μουσικών σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου της Κέρκυρας στην κατεύθυνση διεύθυνσης ορχήστρας με καθηγητή τον Μίλτο Λογιάδη. Κατά την διάρκεια των σπουδών του εκεί διηύθυνε έργα με την συμφωνική ορχήστρα του Ιόνιου Πανεπιστημίου και το σύνολο σύγχρονης μουσικής του Ιονίου Πανεπιστημίου.
  • Συνέχισε και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές πάνω στην διεύθυνση ορχήστρας, με υποτροφία από το ίδρυμα Ωνάση και το ίδρυμα Γεροντέλης, στο California State University Long Beach στην Καλιφόρνια με καθηγητή τον Johannes Müller Stosch αποκτώντας τις υψηλότερες τιμητικές και βαθμολογικές διακρίσεις αποσπώντας το πρώτο βραβείο που έχει δοθεί ποτέ σε φοιτητή διεύθυνσης.

Εκεί διετέλεσε ως βοηθός μαέστρου στην Bob Cole Conservatory Symphony Orchestra και ως βοηθός διδασκαλίας στην Bob Cole Opera Orchestra του πανεπιστημίου. Επίσης, είχε θέση και ως βοηθός μαέστρου στην Long Beach Symphony Orchestra.

  • Έχει κερδίσει το τρίτο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό διεύθυνσης ορχήστρας και masterclass με την Duna Symphony Orchestra στην Βουδαπέστη, και καθηγητή τον Michael Dittrich.
  • Εχει συμμετάσχει σε σεμινάρια διεύθυνσης ορχήστρας και χορωδίας, με τους Andre Thomas, Μιχάλη Οικονόμου, Andre van Der Merwe, Basilio Astulez, Μίλτο Λογιάδη, Doris Lang Kosloff, Benjamin Loeb,  και Norbert Baxa.
  • Εχει συνεργαστεί με αρκετές ορχήστρες μεταξύ αυτών η Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων, η Duna Symphony Orchestra, η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Κρήτης, North Czech Philharmonic, Boston University Chamber Ensemble, Western Michigan University Orchestra, Long Beach Symphony, Opera Las Vegas κλπ.
  • Εχει διευθύνει αρκετά συμφωνικά έργα του κλασικού ρεπερτορίου, σύγχρονη μουσική, μουσική για μπαλέτο, και όπερες όπως Candide, Cherubin, Trouble in Tahiti, Dialogues of the Carmelites, Amahl and the Night Visitors, Hansel and Gretel, Orpheus in the Underworld.
  • Συνεχίζει τις σπουδές του στις ΗΠΑ, κάνοντας  διδακτορικό με κατεύθυνση την διεύθυνση ορχήστρας στο University of Nevada Las Vegas στην πολιτεία της Νεβάδα με καθηγητή τον Taras Krysa.
  • Είναι βοηθός διδασκαλίας στην UNLV Symphony Orchestra και UNLV Chamber Orchestra  γενικός γραμματέας στο Λυρικό Θέατρο Κρήτης.

 

Την εκδήλωση συνδιοργανώνουν ο ΔΟΚΑΣ και ο Φιλανθρωπικός Σύλλογος Σητείας

 

ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

https://style100fm.gr/