Τα ενετικά δικόγραφα μιλούν και δίνουν πολύτιμες πληροφορίες, αρκεί να μπορείς να τα διαβάσεις σωστά, επισταμένα, με γνώση και αφοσίωση.
Είναι η περίπτωση της επικεφαλής της έδρας Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, της κυρίας Τατιάνας Μαρκάκη, που λίγο πριν από την σημερινή εκδήλωση της Στέγης Βιτσέντζος Κορνάρος, του Δήμου, και του ΔΟΚΑΣ στις 9μμ στον Δημοτικό Κήπο, όπου θα μιλήσει για τις «Γαμήλιες πρακτικές στην Κρήτη του Βιτσέντζου Κορνάρου», με τον Γιώργο Μαστοράκη να ντύνει μουσικά την βραδιά με αναγεννησιακό λαούτο και κιθάρα και τον Μιχάλη Γιαννακάκη να έχει την σκηνοθετική επιμέλεια, ήρθε στον STYLE100 για να πιστοποιήσει αυτό που είχαμε αντιληφθεί από την πρώτη στιγμή που την είχαμε ακούσει.
Η στιγμή αυτή ήταν στα φετινά Κορνάρεια, όταν η Τατιάνα Μαρκάκη μας παρουσίασε την επανέκδοση του βιβλίου του Κωστή Φραγκούλη «Τα Δίφορα» από την Στέγη, κερδίζοντας το ακροατήριο με την αμεσότητα του λόγου της και την ανεπιτήδευτη γνώση που μοιράστηκε με όλους, καθόλου από έδρα, ως Πανεπιστημιακός, σπάζοντας τις αποστάσεις.
Η Τατιάνα Μαρκάκη ήρθε έτσι και στον σταθμό και μιλήσαμε για την πολύ ενδιαφέρουσα σημερινή εκδήλωση που φωτίζει μια περιοχή της ενετοκρατούμενης Κρήτης, άγνωστη εν πολλοίς, μέσα από τη μελέτη των πρωτότυπων δικογράφων που είχε τη ευκαιρία να μελετήσει κατευθείαν από το πρωτότυπο αρχείο στην Βενετία.
Η απουσία του έρωτα και ο Ερωτόκριτος
Έχει ενδιαφέρον η αναφορά της στη απουσία του έρωτα ως συστατικό του γάμου της εποχής, που ήταν εν πολλοίς μια οικονομική συναλλαγή με την απαραίτητη προσφορά προίκας από την οικογένεια της νύφης . Αυτό ακριβώς το γεγονός, κάνει την Τατιάνα Μαρκάκη, να δει τον «Ερωτόκριτο» που υμνεί τον έρωτα, ως ένα έργο που προβάλλει αντίσταση στα ειωθότα της εποχής.
Μιλήσαμε και για της Νεοελληνικές Σπουδές, που μοιάζει να φθίνουν στα Πανεπιστήμια της Ευρώπης αλλά το ενδιαφέρον για τη Ελλάδα ενταγμένης σε χωροχρονικό πλαίσιο στην Ανατολή με τις όμορες της χώρες ,παραμένει ζωηρό.
Μόνο μια αναφορά προλάβαμε να κάνουμε σε έναν πολύ σημαντικό άνθρωπο, που πολλοί έχουν γνωρίσει από κοντά. Τον πατέρα της, τον Γιώργο Μαρκάκη, άνθρωπο που μαζί με την ιατρική που άσκησε επιτυχώς , επιτυχώς αφιέρωσε τον εαυτό του και στον πολιτισμό. Το μαρτηρούν οι παρουσίες του σε εκδηλώσεις και ο λόγος του ,τα βιβλία του και βέβαια το μουσείο που ίδρυσε, ο «Λυχνοστάτης» ( lychnostatis.gr.) ζωντανό κύτταρο Πολιτισμού
ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ