Τετάρτη, 27 Οκτωβρίου, 2021
spot_img
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΛΙΜΕΝΑΣ ΣΗΤΕΙΑΣ Παλαιά Προβλήτα –Σπηλαίωση Γράφει: Γιώργος Αλεβίζος

ΛΙΜΕΝΑΣ ΣΗΤΕΙΑΣ Παλαιά Προβλήτα –Σπηλαίωση Γράφει: Γιώργος Αλεβίζος

ΛΙΜΕΝΑΣ ΣΗΤΕΙΑΣ

Παλαιά Προβλήτα –Σπηλαίωση

Γράφει: Γιώργος Αλεβίζος

 

Καπετάνιε εξήγησέ μας τη «σπηλαίωση», ρωτούν στεριανοί φίλοι. Απαντώ:

Φαινόμενα «σπηλαίωσης προβλήτας» κυρίως εμφανιζονται σε παλαιάς τεχνοτροπίας λιμενικές προβλήτες. Τότε που τα «μπλοκς» δηλαδή οι οκγώδεις κυβοειδείς τσιμεντοκατασκευές βασιζόταν στο βυθό χωρίς την προσθήκη παραλληλόγραμμης τσιμεντόπλακας ως προέκταση της προς το βυθό πλευράς του μπλοκ, σε βάθος κάτω από τις προπέλες των πλοίων, ώστε η περιδύνηση του νερού από την κίνηση των προπελών να μην επιτρέπει στο νερό να εισχωρεί στη ρίζα-επικάθιση του μπλοκ και να σπηλαιώνει τη βάση του μπλοκ, με κίνδυνο κάποια στιγμή, να «κρεμάσει» το μπλοκ προς τη θάλασσα και να καταστεί το σημείο αυτό της προβλήτας ανασφαλές για τον ελλιμενισμό των πλοίων.

Η τοποθέτηση της τσιμεντόπλακας σε θέση ώστε να σχηματίζει «γάμα» με το μπλοκ, αποτρέπει φαινόμενα σπηλαίωσης. Έτσι την τελευταία 30ετία σε όλες τις νέες λιμενικές προβλήτες δεν νοείται να τοποθετηθεί μπλοκ χωρίς την προσθήκη τσιμεντόπλακας. Χωρίς το ποδάρι όπως λένε οι καπεταναίοι και οι λιμενολόγοι.

Φαινόμενα επικίνδυνης σπηλαίωσης προ 20ετίας είχαμε στις παλαιές προβλήτες του Πειραιά αλλά και του Ηρακλείου, όταν προσήγγιζε το «Ελευθέριος Βενιζέλος» της ΑΝΕΚ με τις τεράστιες προπέλες του.

Μικροφαινόμενα σπηλαίωσης είχαμε στη Σητεία, σε τμήμα της παλαιάς προβλήτας όπου πρυμνοδετούσε το «Βιτσέντζος Κορνάρος» και είχαν μερικώς αποκατασταθεί με ευθύνη του Λιμενικού Ταμείου Λασιθίου.

Εξ όσων γνωρίζουμε και σήμερα έχουν εμφανισθεί σημάδια σπηλαίωσης στον λιμένα μας, εκεί που ελλιμενίζεται και μπαινοβγαίνει το εποχιακό ταχύπλοο, στο «γάμα» της παλαιάς προβλήτας με τη νέα.

Αν και δεν εγκυμονούν άμεσο κίνδυνο εν τούτοις χρήζουν άμεσης αποκατάστασης, διότι η διεύρυνση της σπηλαίωσης θα καταστήσει τα πράγματα δυσκολώτερα στην αντιμετώπισή τους. Είναι δε το «γάμα» απαραίτητο για την εξυπηρέτηση των ταχύπλοων. Αλλά και για την ασφάλεστερη πρυμνοδέτηση-πλαγιοδέτηση των οχηματαγωγών-επιβατηγών σε περίπτωση πολύωρης παραμονής λόγω καιρικού απαγορευτικού απόπλου.

Λένε ότι έχει εγκριθεί «κονδύλιον» για την αντιμετώπιση της συγκεκριμένης σπηλαίωσης. Το κονδύλιο όμως κρίνεται μικρό από τους εργολάβους και δεν ενδιαφέρονται για την εργολαβία.

Όμως ο συμπολίτης μας Υπουργός Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκης, τέλος Αυγούστου, εξήγγειλε δέσμη μέτρων, όπου μεταξύ άλλων προβλέπεται η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών για την καλύτερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση των επιβατών, μέσω του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.

Ευθύνη του Λιμενικού Ταμείου Σητείας είναι η διεκδίκηση του επαρκούς κονδυλίου για την έγκαιρη και αποτελεσματική αντιμετώπιση της σπηλαίωσης στην παλαιά προβλήματα, όπου υπάρχει.

Και για να μη θεωρηθεί ότι κινδυνολογούμε, διευκρινίζουμε:

  • Οι νέες προβλήτες του λιμένα Σητείας έχουν κατασκευαστεί με τις σύγχρονες προδιαγραφές. Δεν εγκυμονούν κανένα κίνδυνο. Δεν υφίσταται θέμα ασφάλειας για τα Ε/Γ-Ο/Γ τύπου «ΠΡΕΒΕΛΗΣ», ούτε και για τα κρουαζιερόπλοια, τα οποία δεν είχαμε και δεν θα δούμε.
  • Εφόσον όμως συνεχιστούν τα δρομολόγια των ταχύπλοων, η αποκατάσταση της σπηλαίωσης είναι επιβεβλημένη.

 

Καλοπροαίρετα

Γιώργος Αλεβίζος

Πλοίαρχος Ε.Ν.

27-9-2021

RELATED ARTICLES
- Advertisment -spot_img
spot_img

Τελευταία Νέα