Υπό κατάληψη από σήμερα το πρωί το Γενικό Λύκειο και το ΕΠΑΛ Σητείας.
Η Επιστολή κατάληψης
Αξιότιμε κύριε Διευθυντή, καθηγητές, μέλη του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων,
Περιφερειακή Διεύθυνση Κρήτης και Υπουργείο Παιδείας,
Σήμερα, Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2021 ως μαθητική κοινότητα του Γενικού Λυκείου
Σητείας επιθυμούμε να γνωστοποιήσουμε τους λόγους για τους οποίους προβαίνουμε σε
κατάληψη του σχολικού χώρου.
Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί ελάχιστη αλλαγή στο εκπαιδευτικό σύστημα της
χώρας μας, ενώ η ίδια η Ελλάδα έχει υποστεί τεράστιες μεταβολές, όπως εξάλλου και ο
υπόλοιπος κόσμος. Η στασιμότητα αυτή της παιδείας ανεκδιήγητη. Το υπουργείο παιδείας
παρόλο που αναγνωρίζει και αποδέχεται τις παθογένειες των δύο τελευταίων χρόνων αγνοεί
επιδεικτικά τα αιτήματά μας.
παρόμοιους λόγους με αυτούς που επρόκειτο να προβάλλουμε σήμερα. Αποφασίσαμε, λοιπόν,
κι εμείς να κλείσουμε το σχολείο, στοχεύοντας στη υλοποίησή των αιτημάτων μας.
Ένας από τους κυριότερους λόγους που αποφασίσαμε να κάνουμε κατάληψη είναι η αύξηση
της ύλης για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Τα τελευταία δύο χρόνια η εκπαιδευτική διαδικασία
δεν γινόταν με φυσιολογικό τρόπο. Μεγάλο μέρος της σχολικής χρονιάς 2020-2021 και το
δεύτερο μισό της 2019-2020 έγινε μέσω διαδικτυακών μαθημάτων τα οποία ήταν δύσκολο να
παρακολουθήσει κανείς. Επομένως, οι μαθητές της Γ’ λυκείου του σχολικού έτους 2021-2022
δεν έχουν τις απαιτούμενες βάσεις για να ανταπεξέλθουν στο μέγεθος της ύλης. Επιπλέον, οι
ίδιοι μαθητές δεν έχουν γράψει ενδοσχολικές εξετάσεις και τα δύο χρόνια στα οποία έχουν
φοιτήσει στο λύκειο κάνοντας ακόμα δυσκολότερη τη διαχείριση της πανελλήνιας
εξεταστικής διαδικασίας. Η ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων 2021-2022 είναι μεγαλύτερη
από χρονιές προηγούμενων ετών, πριν από την πανδημία γεγονός απαράδεκτο.
Επιπρόσθετα, εξαιτίας του μεγέθους της, διδάσκεται πολύ πρόχειρα στο σχολείο καθώς δεν
υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για τους καθηγητές να εμβαθύνουν. Αυτό έχει ως
αποτέλεσμα, οι μαθητές που έχουν την οικονομική δυνατότητα να πηγαίνουν σε
φροντιστήρια αν θέλουν να περάσουν σε κάποια σχολή με υψηλές βάσεις. Όμως κάποια
παιδιά δεν έχουν το αυτό το οικονομικό υπόβαθρο και βασίζονται αποκλειστικά στο σχολείο
για την εκπαίδευσή τους. Αν αυτό δεν προσφέρει τις απαραίτητες γνώσεις εξαιτίας του
περιορισμένου χρόνου και της τεράστιας ύλης, ικανότατοι μαθητές δεν θα περάσουν σε
κάποια σχολή.
Ένας ακόμα λόγος αφορά την ελάχιστη βάση εισαγωγής που εφαρμόστηκε στις
πανελλαδικές εξετάσεις την προηγούμενη χρονιά (2020-2021). Το σύστημα αυτό
αποδείχθηκε προβληματικό και με πολλές αρρυθμίες. Πρώτα απ’ όλα υπήρξαν περιπτώσεις
μαθητών, οι οποίοι κατόρθωσαν να γράψουν εξαιρετικά υψηλές βαθμολογίες, αλλά έπιασαν
ελάχιστα χαμηλότερο βαθμό από τη βάση σε κάποιο μάθημα. Εκείνοι, ενώ είχαν
συγκεντρώσει τα απαιτούμενα μόρια δεν κατάφεραν να μπουν σε σχολή της επιλογής τους.
Επιπλέον, τμήματα έμειναν χωρίς ή με ελάχιστους πρωτοετής φοιτητές. Αν συνεχιστεί η
λειτουργία του παραπάνω θεσμού, πολλοί υποψήφιοι φοιτητές θα αναγκαστούν να
εγκαταλείψουν τη χώρα και να σπουδάσουν σε κάποιο άλλο κράτος είτε να γεμίσουν τα
ιδιωτικά πανεπιστήμια της Ελλάδας. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η χώρα να χάσει δυνατά
«μυαλά» φαινόμενο που παρατηρείται έντονα τα τελευταία χρόνια.
Το τρίτο αίτιο είναι το γεγονός ότι η πλειονότητα των ειδικών μαθημάτων που απαιτούνται
στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή σε συγκεκριμένες σχολές (όπως το γραμμικό
και το ελεύθερο σχέδιο, ορισμένες ξένες γλώσσες, αρμονία και θεωρία μουσικής) δεν
υπάρχουν στο σχολικό πρόγραμμα των Γενικών Λυκείων. Επειδή, ακριβώς, είναι αναγκαία
για την εισαγωγή σε συγκεκριμένα πανεπιστήμια, όσοι μαθητές επιθυμούν να μπουν σε αυτά,
αναγκάζονται να πηγαίνουν σε ιδιώτες και να πληρώνουν μεγάλα χρηματικά ποσά. Ό,τι
εξετάζεται σε πανελλαδικές εξετάσεις οφείλει να διδάσκεται στο σχολικό περιβάλλον, αν
θέλουμε να αποκαλούμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα «δημόσιο».
Ο τέταρτος λόγος αφορά την πρόσφατη αφαίρεση κάθε είδους καλλιτεχνικής
δραστηριότητας από το Λύκειο (μουσικής, καλλιτεχνικών, θεατρικής αγωγής). Οι τέχνες είναι
εξαιρετικά σημαντικές και πρέπει να υπάρχουν στις ζωές όλων μας, μα ιδιαίτερα των
εφήβων. Μέσω αυτών, αναπτύσσεται το πνεύμα των νέων. Μαθαίνουν να σκέφτονται
κριτικά και να είναι δημιουργικοί. Ακόμα, διδάσκονται υγιείς τρόπους να διαχειρίζονται τα
έντονα συναισθήματα από τα οποία χαρακτηρίζεται, άλλωστε, η ηλικία τους. Τέλος είναι
γνωστό πως σε δύσκολες στιγμές ο άνθρωπος έχει την τάση να στρέφεται στην τέχνη για να
αποδράσει από την πραγματικότητα, για ελπίδα, ξεκούραση, κουράγιο. Η παρούσα
πανδημία, συνδυασμένη με το άγχος και την πίεση που δημιουργείται κατά τη διάρκεια της
σχολικής χρονιάς αποτελεί πραγματικά μια πολύ δύσκολη κατάσταση. Επομένως, θα έπρεπε
οι τέχνες να αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα μαθήματα του σχολικού προγράμματος.
Το τελευταίο αίτιο για το οποίο προβαίνουμε σε αυτήν την ενέργεια είναι η απουσία
μαθήματος επαγγελματικού προσανατολισμού από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρά το
γεγονός ότι αποτελεί αίτημα «πρωταγωνιστή» που έχει προβληθεί και σε παλιότερες
καταλήψεις. Υποχρεούμαστε σε νεαρή ηλικία (περίπου 16-18 ετών) να επιλέξουμε τον κλάδο
με τον οποίο θα ασχοληθούμε στο μέλλον. Είναι γεγονός πως δεν έχουμε τις απαραίτητες
εμπειρίες για να λάβουμε μόνοι μας μια τόσο σημαντική απόφαση. Χρειαζόμαστε
καθοδήγηση. Επιπλέον, οι περισσότεροι μαθητές δεν γνωρίζουν όλες τις επιλογές που τους
προσφέρονται και η ορθή ενημέρωση μπορεί να τους οδηγήσει προς μία πιο σωστή για
εκείνους επιλογή. Το μάθημα, λοιπόν, του επαγγελματικού προσανατολισμού μπορεί να
αποτρέψει έναν έφηβο από το να κάνει την λάθος απόφαση για το μέλλον του και να τον
γλιτώσει από την κούραση και το ψυχικό πόνο που προκαλεί η άσκηση ακατάλληλου
επαγγέλματος. Η ύπαρξη αυτού του μαθήματος θα αυξήσει την αυτοπεποίθηση των
μαθητών στις επιλογές τους, θα τους καθησυχάσει και θα δημιουργήσει πιο ευτυχισμένους και
σίγουρους εργαζόμενους.
Όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν αρκετά προβλήματα και ελλείψεις στο εκπαιδευτικό μας
σύστημα. Ασφαλώς δεν περιμένουμε να γίνουν μαζικές και μεγάλες αλλαγές ξαφνικά, αλλά
απαιτούμε μέσω αυτής της κατάληψης, σε συνδυασμό με άλλες που έχουν γίνει σε ολόκληρη
την Ελλάδα, να ενεργοποιηθούν οι μηχανισμοί που θα οδηγήσουν σε εξέλιξη και βελτίωση
της εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Με εκτίμηση,
Η μαθητική κοινότητα του Γενικού Λυκείου Σητείας