Παρασκευή, 20 Δεκεμβρίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΗ απομείωση των δανείων της ΑΝΕΚ Γράφει: Γιώργος Αλεβίζος ...

Η απομείωση των δανείων της ΑΝΕΚ Γράφει: Γιώργος Αλεβίζος πρ. Πρόεδρος ΛΑΝΕ

 

 

Την είδηση (Δεκ. 2023) του Ρ/Σ ZARRA RADIO «…Διέγραψαν χρέος 156 εκατ. ευρώ από την ΑΝΕΚ… με την ολοκλήρωση της συγχώνευσης, με απορρόφηση  από την ΑΤΤΙΚΑ της ΑΝΕΚ… Με άλλα λόγια (236-80) = 156 εκ. ευρώ χάρισαν στην ΑΝΕΚ οι γαλαντόμοι της κυβέρνησης Μητσοτάκη…».

Μου ζήτησε να σχολιάσω. Φίλος ασχολούμενος με θέματα των ΠΡΩΗΝ Λαϊκής Βάσης Ναυτιλιακών Εταιρειών Κρήτης. Ειδικά της πρωτοπόρου ΑΝΕΚ. Η οποία όσο μπόρεσε, κράτησε το κοινωνικό της πρόσωπο. Για την εξυπηρέτηση των Γραμμών Κρήτης. Στο πλαίσιο που περιχάραξαν οι ιδρυτές της. Με ηγέτη τον πεφωτισμένο αρχιεράρχη μακαριστό Ειρηναίο.

Να αναφέρουμε ότι στα τέλη της 10ετίας του 80. Η μη εισηγμένη τότε στο Χρηματιστήριο ΑΝΕΚ. Έφτασε να δίνει μέρισμα 500 δρχ. (Αρχοντάκης). Περίπου την ονομαστική αξία της μετοχής.

Αρχές 10ετίας ‘90. Ενθαρρυμένες από την κίνηση των Γραμμών Ιταλίας, λόγω της επικινδυνότητας των οδικών αρτηριών της Εμπόλεμης Γιουγκοσλαβίας. Και παρασυρόμενες από τον νεοεισελθέντα στο χώρο των Ε/Γ-Ο/Γκ. Περικλή Παναγόπουλο (Επιχειρήσεις Αττικής ΕΠ.ΑΤ.). Προχώρησαν οι ΜΙΝΩΙΚΕΣ, ΑΝΕΚ σε παραγγελίες νεότευκτων Ε/Γ-Ο/Γ. Επ’ ωφελεία των Σκανδιναβικών ναυπηγείων. Αφού τα ικανά δικά μας Σκαραμαγκά, Ελευσίνας, Σύρου, βρισκόταν σε …απεργιακή νάρκη.

Κι ας ωρυόταν ο μακαρίτης Σήφης Ι. Βαρδινογιάννης. «…μη παραγγέλνετε μωρέ νέα βαπόρια…θα σας βουλιάξουν…όλους». Προφητικός.

Η «φούσκα» του Χρηματιστηρίου και η ρευστότητα των τραπεζών διευκόλυναν την άντληση κεφαλαίων. Για παραγγελίες υπερπολυτελών Ε/Γ-Ο/Γ. Όχι και τόσο απαραίτητων για τις συγκεκριμένες ανάγκες μεταφοράς επιβατών και οχημάτων.

Με την ολοκλήρωση του σχεδίου διάλυσης της Γιουγκοσλαβίας. Επανήλθε η κανονικότητα στο οδικό δίκτυο της χώρας. με συνέπεια τη μείωση των μεταφορών στις Γραμμές Ιταλίας. Και την ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των ελληνικών εταιρειών του χώρου (ΜΙΝΩΙΚΕΣ – ΑΝΕΚ – ΕΠΑΤ – ΣΤΡΙΝΤΖΗΣ κ.ά.).

Η επελθούσα οικονομική κρίση, εξωτερική και εσωτερική. Επηρέασε αρνητικά την ταμειακή ρευστότητα των τραπεζών, εταιρειών, γενικώς του επιχειρείν. Και εμφανίζονται οι πρώτες οικονομικές αδυναμίες πληρωμών δόσεων δανείων κλπ.

Εν τω μεταξύ, ο επιτυχημένος στην κρουαζιέρα. Αλλά όχι στην ακτοπλοΐα. Περικλής Παναγόπουλος. Πρόλαβε να «ξεφορτωθεί» τα ακτοπλοϊκά του. Και να παραμείνει στα φορτηγά της εταιρείας του «MAGNA». Στην οποία, όπως έλεγε, αν είχε επενδύσει τα κεφάλαια ναυπήγησης των Ε/Γ-Ο/Γ. Θα είχε πολλαπλά κέρδη από ναύλους. Και υπεραξίες πλοίων.

Να γιατί οι Έλληνες ποντοπόροι εφοπλιστές «γυρίζουν πλάτη» στην Ακτοπλοΐα. Η οποία, αν ήταν κερδοφόρα. Κάποιος (Μαρινάκης, Βαφιάς, Προκοπίου, Φράγκου κ.ά.) θα εξαγόραζε με 236 εκατ. την ΑΝΕΚ. (Της οποίας οι αξίες των πλοίων εκτιμούνται μεγαλύτερες). Θα επιτελούσε εθνικό έργο. Και πανελληνίως…αναγνωρίσιμος.

Παραμένουν οι (ονειροπόλοι) Έλληνες ακτοπλόοι…να βράζουν στο ζουμί τους. Έως ότου στεγνώσει κι αυτό. Να ολοκληρώσει η εταιρεία τον κύκλο της. Ένα κύκλο μόνο. Για δεύτερο…δεν προλαβαίνει. Δείτε αν την τελευταία 50ετία πρόλαβαν οι Ευθυμιάδης, Καβουνίδης, Νομικός, Βεντούρης, Αγαπητός, Αγούδημος. Λαϊκής Βάσης ΔΑΝΕ, ΝΕΛ, Ρεθυμνιακή, ΛΑΝΕ, ΑΝΕΝ κ.ά.

Αν και η Πολιτεία γνωρίζει το κοινωνικό έργο. Που επιτελούν οι Ακτοπλοϊκές στην πολυνησία της Χώρας. Δείχνει να μην εκτιμά αυτή την προσφορά . Κι όσο υπάρχουν διαθέσιμα πλοία για την κάλυψη των ακτοπλοϊκών αναγκών. Δεν την απασχολεί η διεκδίκηση πόρων από την Ε.Ε. Όλη η μεσομακροπρόθεσμη ομαλή λειτουργία του ακτοπλοϊκού μας δικτύου. Μέχρι να αφελληνισθεί…έχουμε καιρό.

Οι κατά καιρούς συζητήσεις για το μέλλον της Ελληνικής ακτοπλοΐας. Ουδέποτε ολοκληρώθηκαν. Με την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων της Χώρας. Μήπως θάπρεπε να επανεξετάσουμε το μέλλον της ακτοπλοΐας μας; Επ’ ωφελεία Πολιτείας και πολιτών;

Το 2011 ο τότε Πρωθυπουργός. Υπό το βάρος της πολυήμερης απεργίας των απλήρωτων ναυτικών. Και την οργή των παραγωγών Κρήτης. Υποχρέωσε τις Τράπεζες του κοινοπρακτικού δανείου της ΑΝΕΚ. Να χρηματοδοτήσουν την Εταιρεία. Να ανταποκριθεί στις άμεσες οικονομικές υποχρεώσεις της. Η οποία δεν εξυπηρετούσε δόσεις δανείων και τόκους.

Εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος τις συνέπειες. Το κενό που θα δημιουργούσε. Η ακινητοποίηση εντός του ακτοπλοϊκού μας χώρου των πλοίων της ΑΝΕΚ. Ή οποιασδήποτε άλλης εταιρείας των Ε/Γ-Ο/Γ.

Την τελευταία δεκαετία οικονομικά η ΑΝΕΚ …αγκομαχούσε. Οι όποιες προσπάθειες επαναδιαπραγμάτευσης ή εξυπηρέτησης των δανείων. Δυστυχώς δεν ευόδωσαν.

Πλοία και εταιρείες… βουλιάζουν, κατά το πλείστον από ανθρώπινα λάθη και παραλείψεις. Οι μόνοι αρμόδιοι να το κρίνουν. Είναι οι ειδικοί εμπειρογνώμονες. Και οι ορκωτοί ελεγκτές (chartered accountants). Εφόσον είναι ουδέτεροι. Έστω και αν λειτουργούν, εντός της ελαστικότητας, που επιτρέπουν οι οικονομικές παραδοχές της λογιστικής νομοθεσίας.

Ανακριβείς αναφορές. Σε οικονομικά στοιχεία και ευθύνες μιας εταιρείας. Ενδεχομένως να μας οδηγήσουν στον εισαγγελέα.

Η επιτυχής συνεργασία της τελευταίας 5ετίας των ΑΝΕΚ-ATTICA στα δρομολόγια Κρήτης. Οδήγησε στην αναπόφευκτη για την ΑΝΕΚ απορρόφησή της. Από την οικονομικά ευρωστότερη ATTICA. Η οποία, κατόπιν του επιβαλλομένου ελέγχου,, από τα 236 εκατ. ευρώ των δανείων της ΑΝΕΚ. Αποδέχτηκε μόνο τα 80 εκατ. Τα υπόλοιπα 156 εκ. παρέμειναν στα «κόκκινα» χαρτοφυλάκια των δανειοδοτριών τραπεζών. Και ΔΕΝ χαρίστηκαν στην ATTICA από τον Υπουργό Οικονομίας.

Με διασταλτική ερμηνεία του περιλάλητου «…μαζί τα φάγαμε» (Θεοδ. Πάγκαλος). Αρχίζοντας από το κούρεμα των Ομολόγων του Δημοσίου (Ευα. Βενιζέλος). Με τα οποία αναγκαστικά είχαν φορτωθεί οι Τράπεζες. Ο αλόγιστος, ανεξέλεγκτος δανεισμός νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Η ξέφρενη σπατάλη δημοσίου και ιδιωτών. Δημιούργησαν τα «κόκκινα» δάνεια σε επιχειρήσεις και τράπεζες.

Κι επειδή, ως είθισται, οι μεγάλοι δεν βγάζουν από την τσέπη. Αλλά βάζουν. Καλείται ο Έλληνας φορολογούμενος να καλύψει τα ελλείμματα. Ειδάλλως το σύστημα θα καταρρεύσει.

Η άποψή μας: Καλώς έγινε, όπως έγινε, η συμφωνία ΑΝΕΚ-ATTICA. Να μείνουν τα πλοία να ακτοπλοούν στα Κρητικά λιμάνια. Τάχουμε ανάγκη.

 

Γιώργος Αλεβίζος

17-1-2024

RELATED ARTICLES

Τελευταία Νέα