Παρασκευή, 27 Ιουνίου, 2025
spot_img
ΑρχικήΑΠΟΨΕΙΣΛεωνίδας Τερζής Αντιπεριφερειάρχης Αθλητικών θεμάτων Κρήτης Περιφερειακός σύμβουλος Λασιθίου: ΒΟΑΚ...

Λεωνίδας Τερζής Αντιπεριφερειάρχης Αθλητικών θεμάτων Κρήτης Περιφερειακός σύμβουλος Λασιθίου: ΒΟΑΚ ολιστική προσέγγιση της  έννοιας του κόστους οφέλους

 

 

Η σύγχρονη πολιτική προσέγγιση των καταστάσεων επιβάλει την αξιολόγηση τους με ρεαλισμό. Τα θέματα που αφορούν την κοινωνία πρέπει να παρουσιάζονται και να προσεγγίζονται από όλες τις πλευρές, χωρίς να αφήνονται θολά σημεία που οδηγούν σε παρερμηνείες.

Στην προκειμένη περίπτωση, το ζήτημα του ΒΟΑΚ , δεν αφορά μια κυβέρνηση και συγκεκριμένα την παρούσα κυβέρνηση , αφορά μια περίοδο 40 ετών και πλέον, είναι ζήτημα  υπερτοπικό και υπερκομματικό,  ξεπερνά τα όρια τις τοπικής πολιτικής αντιπαράθεσης, ενώ δεν είναι θέμα για πολιτική εκμετάλλευση. Οι ευθύνες  βέβαια βαρύνουν πάντα  την πολιτεία, η οποία εκφράζεται δια των κυβερνητικών επιλογών.

Παρόλα αυτά η  κατασκευή του 80% του ΒΟΑΚ αντικειμενικά  θεωρείται  μεγάλη επιτυχία για την παρούσα  κυβέρνηση, με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα Ηράκλειο-Χανιά και την προαίρεση για το τμήμα Χανιά-Κίσσαμος, καθώς και τις εργασίες στα τμήματα Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη και Νεάπολη-Χερσόνησος.

Το κλίμα δικαίως πανηγυρικό, για το 80% όμως  των Κρητικών.

Προ ολίγων ημερών γίναμε μάρτυρες της κυνικής ομολογίας του Υφυπουργού Υποδομών πως, ούτε λίγο- ούτε πολύ τα χρήματα δεν φτάνουν για να ολοκληρωθεί ο ΒΟΑΚ μέχρι την Σητεία, γεγονός που έμμεσα επιβεβαίωσε ο Υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Δήμας  στην παρουσίαση των έργων για το Λασίθι που έγινε στην Ιεράπετρα, με αφορμή την υπογραφή της σύμβασης για το φράγμα των Μπραμιανών και των συνοδών έργων.

Ο υπουργός επανέλαβε την βούληση της κυβέρνησης για την ολοκλήρωση των μελετών, χωρίς όμως σαφές χρονοδιάγραμμά.

Εντέχνως αποφεύγουν όλοι να απαντήσουν σε δύο βασικά ερωτήματα, στο πότε και με ποιους πόρους.

Το γεγονός αυτό προκαλεί και ερεθίζει την τοπική κοινωνία.

Αν δούμε τον ΒΟΑΚ από την πλευρά του κόστους-οφέλους, τότε στην ολιστική προσέγγιση θα πρέπει να βάλουμε και άλλους παράγοντες .

Ο ΒΟΑΚ θα εξυπηρετεί από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τα Χανιά περίπου 650.000 κρητικούς και 6.500.000 εκ τουρίστες-επισκέπτες. Το κατά κεφαλήν κόστος είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με το αντίστοιχο που προκύπτει για το τμήμα Παχειά Άμμος -Σητεία σε συνάρτηση με τον πληθυσμό και τους επισκέπτες  που θα απολαμβάνουν το νέο οδικό δίκτυο.

Για να μπορεί όμως η Κρήτη να «σηκώσει» τον όγκο αυτό του τουρισμού, χρειαζόταν και χρειάζεται ενεργειακή επάρκεια.

Για πολλά χρόνια η Σητεία αποτελούσε και αποτελεί αναμφισβήτητα τον ενεργειακό αιμοδότη της τουριστικής βιομηχανίας της Κρήτης, και τον νοικοκυριών της.

Συμμετέχει το χειμώνα με σχεδόν 50%  και το καλοκαίρι με 35%, στο ενεργειακό μίγμα της Κρήτης, με παραγωγή ενέργειας από τον Αθερινόλακο 200MW και 100MW περίπου από ΑΠΕ, ενώ ακολουθούν και άλλα έργα ΑΠΕ.  Η περιοχή των λιγότερων από 20.000 κατοίκων ( το 3% του κρητικού πληθυσμού), καλύπτει τις ενεργειακές ανάγκες  του μισού   νησιού. Με λίγα λόγια η οικονομική δραστηριότητα  και η λειτουργικότητα σε πολύ μεγάλο βαθμό της Κρήτης οφείλεται ενεργειακά στην Σητεία.

Προσεγγίζοντας το θέμα από αυτήν την πλευρά, αβίαστα διαφαίνεται πως στην βάση του κόστους-οφέλους, από την Σητεία, ενεργειακά και κατ’επέκταση οικονομικά ωφελείται η Κρήτη, η κρητική οικονομία, η Ελληνική οικονομία.

Η ελάχιστη ανταπόδοση είναι η άμεση ολοκλήρωση των μελετών και η με σαφήνεια ένταξη του τμήματος Παχειάς Άμμου -Σητείας σε χρηματοδοτικό εργαλείο. Εξ άλλου αυτό που φάνταζε οικονομικά αδύνατο πριν από ένα μήνα, μετά από την ανακοίνωση για υπερδιπλάσιο πλεόνασμα για το 2024 και επιπλέον έσοδα 4,8 δις ευρώ το καθιστά οικονομικά δυνατό.

Η Σητεία δεν ζητά το παράλογο, διεκδικεί το αυτονόητο.

 

Λεωνίδας Τερζής

Αντιπεριφερειάρχης Αθλητικών θεμάτων Κρήτης

Περιφερειακός σύμβουλος Λασιθίου

 

 

 

 

RELATED ARTICLES

Τελευταία Νέα