Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΕΙΔΗΣΕΙΣΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΠροβληματισμοί για το άνοιγμα στην κοινωνία στον απολογισμό της Στέγης Βιτσέντζος Κορνάρος

Προβληματισμοί για το άνοιγμα στην κοινωνία στον απολογισμό της Στέγης Βιτσέντζος Κορνάρος

 

Υπάρχει έντονος προβληματισμός στην Στέγη Βιτσέντζος Κορνάρος -κι αυτό είναι το στοιχείο που επιλέγουμε να αναδείξουμε από τον χθεσινό απολογισμό-προγραμματισμό του πολιτιστικού φορέα, που δεν είχε σκοπό, όπως αποδείχθηκε, να ικανοποιήσει φίλια ώτα, αλλά να πάει την υπόθεση παρακάτω, εκεί που στοχεύει και αποσκοπεί από την αρχή της ίδρυσης της η Στέγη. 

Να φτάσει, να αγκαλιάσει και να αγκαλιαστεί από τον κόσμο της πόλης στην ολότητα του, ξεφεύγοντας από αντιλήψεις που διατυπώνονται, ενδεχομένως,  περί μιας κλειστής λέσχης υψηλού προβληματισμού με φιλολογικές και φιλοσοφικές ανησυχίες για το σύμπαν του Κορνάρου.

Δεν είναι αυτό(τουλάχιστον δεν είναι μόνο αυτό) και δεν θέλει να περιοριστεί σε μια τέτοια διαδικασία.

Θα ήταν και οξύμωρο, μια που μιλάμε για τον «πολιούχο ποιητή» που ο ίδιος μπορεί να μην ήταν λαϊκός αλλά ανήκε στην αριστοκρατία της εποχής του, όμως το έργο του, συν τω χρόνο και κυρίως λόγω του γλωσσικού ιδιώματος που χρησιμοποίησε,  ανέδειξε, εξέλιξε, έγινε λαϊκός ποιητής και δομικό υλικό της Κρητικής Αναγέννησης από τη μια, θεμέλιος  λίθος της καθημερινής ζωής και του πολιτισμού της Σητείας από την άλλη.

Εχει λοιπόν λόγο ύπαρξης η διαδικασία απολογισμού, όταν ακουμπά αυτόν τον πυρήνα. Υπήρξε συζήτηση και διάλογος ανάμεσα στους ιδρυτές , τον Γιώργο και την Αλίκη Γαλανάκη, τα μέλη της διαχειριστικής επιτροπής (έχουμε εδώ μια αξιοσημείωτη αλλαγή, στην οποία θα αναφερθούμε παρακάτω), ανοιχτός ,μπροστά στους εκπροσώπους των ΜΜΕ.

Για παράδειγμα, υπάρχει πραγματικά η άποψη πως η Στέγη είναι μια  κλειστή ελιτίστικη ομάδα;

Αν έχει περάσει αυτή  η αντίληψη τι φταίει;

Μήπως έγινε κάτι λάθος ;

Δεν είναι ο ρόλος μας να δώσουμε εμείς τις απαντήσεις, μεταφέρουμε απλά το κλίμα. Με τη σημείωση, πως μόνο σε καλό μπορεί να οδηγήσει η διάθεση αυτοκριτικής, πολλές  φορές, σκληρής  που δεν βρίσκει ανάπαυση σε εύκολες δικαιολογίες και παίρνει  την άποψη και την επιφύλαξη ενός ανθρώπου, ή κάποιων ανθρώπων πολύ σοβαρά ψάχνοντας απαντήσεις  και λύσεις.

Και απαντήσεις  υπάρχουν  και λύσεις συζητιούνται. Όχι στενά επικοινωνιακές , αλλά ουσιαστικές.

Η Στέγη, η καθημερινότητα και τα σχέδια για «άνοιγμα» στην κοινωνία  

Η Στέγη ξεκίνησε την λειτουργία της σε καιρό πανδημίας. Αναγκαστικά, στράφηκε σε εκδηλώσεις μέσω Διαδικτύου. Πρόκειται για την σειρά διαλέξεων που πραγματοποιήθηκαν για θέματα Ερωτοκριτολογικά, Πατριδογνωσίας, Σύγχρονα και Επίκαιρα. Το επιστημονικό βάρος και εγκυρότητα, δεδομένο, δεδομένη όμως και το ειδικό του θέματος, κάθε φορά, που απαιτεί, ειδικό ακροατήριο, εν πολλοίς .

  • Στο μερικό άνοιγμα του καλοκαιριού, η Στέγη αποφάσισε να ανοίξει και εκείνη σε εκδηλώσεις που έχουν πιο πλατιά απεύθυνση. Η «Βαρκαρόλα», είχε αυτόν τον χαρακτήρα, πραγματοποιήθηκε σε χώρο που συχνάζουν δημότες. Η Στέγη ,δηλαδή, πήγε και συνάντησε τους ανθρώπους της πόλης, θέλοντας και καταφέρνοντας να προσφέρει χαρά με  την μουσική.
  • Η επανέκδοση του εμβληματικού βιβλίου του Κωστή Φραγκούλη «Τα Δίφορα», θεωρούμε πως είναι ακόμα μια πρωτοβουλία λαϊκής απήχησης, με τον λαϊκό ποιητή να ξαναμπαίνει στα σπίτια , ή να συστήνεται από την αρχή στο πιο νεανικό κοινό της πόλης. Οι πωλήσεις της έκδοσης είναι κάτι παραπάνω  από ενθαρρυντικές.
  • Υπάρχει όμως και η καθημερινότητα της πόλης. Η Στέγη θέλει να συνδεθεί με αυτήν, να γίνει δημόσιος χώρος προβληματισμού καταγράφοντας σε πρώτη φάση προβλήματα σε όλο το φάσμα , ελλείψεις  σε υποδομές , συγκριτικά πλεονεκτήματα που με την σωστή αξιοποίηση μπορούν αν δώσουν νέα ώθηση στην πόλη και τη ανάπτυξη της (το ποιοτικό λάδι, π.χ). Γίνεται προσπάθεια καταγραφής πολύ συγκεκριμένων στοιχείων, που αφορούν την κατανάλωση του ηλεκτρικός ρεύματος, την ακρίβεια, τις καταναλωτικές συνήθειες κλπ. Οι σεισμοί, η υπηρεσίες παροχής ιατρικής νοσοκομειακής περίθαλψης, η συμβίωση με αλλοδαπούς που ενσωματώθηκαν στην κοινωνία και προσφέρουν στην οικονομική ζωή, είναι σημεία προβληματισμού  που η Στέγη επιδιώκει να αναδείξει
  • Πάντα στόχος σταθερός είναι να επικαιροποιηθεί η μελέτη του Κορνάρου και του Ερωτόκριτου, και για αυτό, μαζί με την Μουσειοσκευή  που θα διατεθεί στα σχολεία ως εναλλακτικός και σύγχρονος τρόπος μελέτης, έχει τροχοδρομηθεί, με την έγκριση του υπουργείου Παιδείας  Παγκρήτιος λογοτεχνικός διαγωνισμός «Βιτσέντζος Κορνάρος» για το σχολικό έτος 2021-2022 , για ποίηση και διήγημα.
  • Στο τυπογραφείο βρίσκεται το βιβλίο ,οδηγός για τον αρχαιολογικό χώρο του Πετρά, με συγγραφέα την αρχαιολόγο Μεταξία Τσιποπούλου, στην πρώτη έκδοση ενός τέτοιου εργαλείου για το πλατύ κοινό.
  • Σε περίοδο προετοιμασίας βρίσκεται η ψηφιακή καταγραφή του μουσικού έργου του Γιάννη Πρωτόπαπα, που «διαβάζει» με τρόπο κλασικό τον θεμελιωτή της Σητειακής μουσικής Στρατή  Καλογερίδη.
  • Η τελευταία δημόσια εμφάνιση του σημαντικού Κρητικού Γιώργου Μαρκάκη, έγινε σε εκδήλωση της Στέγης, στην παρουσίαση του βιβλίου του Κωστή Φραγκούλη στο Ηράκλειο. Ο πολιτιστικός φορέας της πόλης, ετοιμάζει αφιέρωμα για τον μεγάλο εκλιπόντα.

Το Διεθνές Συνέδριο και η ιστορική μελέτη ενός αιώνα Σητεία

Με θέμα, «Ερωτόκριτος : Γέννηση, Διάχυση, Πρόσληψη» θα πραγματοποιηθεί τον Ιούλιο το Διεθνές Συνέδριο για τον Βιτσέντζο Κορνάρο, συνεχίζοντας τις ανάλογες αξιόλογες διοργανώσεις που έχουν γίνει διαχρονικά στην πόλη με ευθύνη του Δήμου. Η συμβολή του καθηγητή Στέφανου Κακλαμάνη που ήδη «τρέχει» σειρά σχετικών  σεμιναρίων , ως μια «προετοιμασία» για το κεντρικό γεγονός, χαρακτηρίζεται αποφασιστική.

Η Στέγη πρωτοστατεί και σε ένα πρωτότυπο εγχείρημα, την καταγραφή ενός αιώνα ιστορίας και καθημερινής ζωής στην Σητεία. Η Μελέτη της Οικονομικής και Κοινωνικής Ιστορίας της Σητείας , αφορά την περίοδο 1860-1960. Η αναπληρώτρια καθηγήτρια Ελληνικής Οικονομικής και Κοινωνικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Λήδας Παπαστεφανάκη, ανέθεσε στον ερευνητή ιστορικό Λευτέρη Περρωτή τη μελέτη της περιόδου , που δεν συνδέεται άμεσα με τον Κορνάρο, όμως, «θα μας βοηθήσει να μάθουμε τις συνθήκες που επιτρέπουν στον πολιτισμό τη Σητείας να διατηρεί το ξεχωριστό του στίγμα».

Ο απολογισμός, περιελάβανε αναφορές στις εκδόσεις και τις  εκθέσεις, τις διαλέξεις δια  ζώσης είτε διαδικτυακή, την Βαρκαρόλα και τις χορηγίες για συναυλίες όπως του Δ. Μαραμή και του Γ. Πρωτόπαπα, την σειρά podcast που έγιναν σε συνεργασία με το Θέατρο της Σητείας και την στήριξη του STYLE 100, τις ξεναγήσεις και το σάιτ της Στέγης.

Η Κατερίνα Γουλιέλμου στην Διαχειριστική Επιτροπή

Ένα νέο μέλος απέκτησε η Στέγη, που ανέλαβε ρόλο  στην Διαχειριστική Επιτροπή και συμβάλλει, με τις εγνωσμένες ικανότητες της και την αφοσίωση που δείχνει κάθε φορά, σε όσες θέσεις ευθύνης έχει βρεθεί από τη μια, από την άλλη ως εκπαιδευτικός που τίμησε την ιδιότητα της, και απλά, ως Κατερίνα, ένας άνθρωπος της πόλης που την αγαπά και η πόλη της, της επιστρέφει την αγάπη, όπως της αξίζει.

Ο Αντώνης Ανηψητάκης , η Σοφία Φουστέρη , η Μαρία Γιαννακάκη, ο Νάσος Ζαγκότης , μέλη  της επιτροπής, πήραν τον λόγο για τον απολογισμό , τις δικές τους θέσεις και προβληματισμούς.

Η Κατερίνα Γουλιέλμου,  χρησιμοποίησε μια ρήση του Γιάννη Τσαρούχη για να δώσει στίγμα. «Ενέδωσα και δέχτηκα, αυτήν την φορά δεν θα μπορούσα να αρνηθώ», είπε. Η Κατερίνα αντικαθιστά τον Γ. Κ. Ζερβάκη που αποχώρησε για προσωπικούς λόγους από την Διαχειριστική Επιτροπή.

Να σημειώσουμε το απόσπασμα του Γιάννη Ρίτσου από το «Καπνισμένο Τσουκάλι» που  χρησιμοποίησε ο Αντώνης Ανηψητάκης και συνοψίζει το σκεπτικό της Στέγης :

«Γιατί ἐμεῖς δὲν τραγουδᾶμε γιὰ νὰ ξεχωρίσουμε ἀδελφέ μου ἀπ᾿ τὸν κόσμο.

Ἐμεῖς τραγουδᾶμε γιὰ νὰ σμίξουμε τὸν κόσμο».

ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

http://STYLE100FM.GR

 

 

 

 

RELATED ARTICLES

Τελευταία Νέα